In de Brusselse Hoogstraat, in het winkeltje van zijn ouders, leert de jonge Henri Jacqmotte de beginselen van het koffiebranden. Hij ontdekt hoe hij de smaken en aroma’s van exotische bonen kan onthullen dankzij een uniek proces waarbij hij intense hitte en precieze koeling combineert.
Als het over zijn koffie gaat, sluit Henri geen compromissen. Hij laat de versgebrande koffie rechtstreeks afleveren bij de Brusselse kruideniers met paard en kar. De naam Jacqmotte staat synoniem voor kwaliteit. De winkeliers zetten dan ook met trots de merknaam op hun gevel.
Henri, die steeds blijft zoeken naar nieuwe smaken en geen compromissen sluit in zijn keuze van koffiebonen, probeert mengelingen uit Brazilië, Java en Tanzania. Hij heeft maar één doel voor ogen: een fascinerend evenwicht vinden tussen kracht en zachtheid, tussen intensiteit en subtiliteit. Het is een zoektocht naar perfectie die heel wat generaties van koffiebranders zal bezighouden…
Als Henri sterft, neemt zijn nicht Louise-Marie Jacqmotte de zaak over. Haar verfijnde smaak geldt niet alleen voor koffie. In 1897 ontwerpt de bekende schilder Fernand Toussaint in haar opdracht een affiche in Art Nouveau-stijl. De reproducties blijven tot op vandaag overal ter wereld interieurs sieren.
In 1914 wordt de sierlijk gedraaide cafetière in Louis XVI-stijl gedeponeerd als officieel embleem van Maison Jacqmotte. Hij zal decennialang symbool staan voor koffiecultuur en verfijnde genoegens.
Begin jaren '30 wordt de leiding van het bedrijf overgenomen door Simonne Jacqmotte en haar echtgenoot Willy Lauwers. Al snel ontwikkelt die laatste zich tot Meester-koffiebrander, met dezelfde drang naar perfectie als zijn illustere voorganger Henri Jacqmotte.
De geschiedenis zet zich voort. De vergaarde kennis wordt doorgegeven aan de volgende generaties. De persoonlijkheid van diegenen die volgen verrijkt de steeds beter wordende expertise in het koffiebranden. Al deze karakters samen maakten van Jacqmotte koffie de koffie zoals u hem nu kent.